Louises Dagbok

Livet med fyra grabbar !

julgottatips

Publicerad 2008-12-15 18:32:25 i Dagbok,

Idag har jag bakat Rocky road och tunnbröd. Ett alldeles ljuvligt julgodis som ätr enkelt men dyrt att göra , jag gjorde dubbel sats då jag ska ha med mig till jul också ... 1,2 kg mörk choklad är inte billigt ska ja säga , inte heller 4 påsar dumle . Men ack så ljuvligt gott!! testa det är superenkelt.


12 kakor
600 600 g mörk kvalitetschoklad 70 %
2 2 påsar dumlekola
2 2 nävar mini marshmallows
3 3 dl salta jordnötter
1 1 dl skalade pistagenötter

1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).

2. Blanda samtliga ingredienser.

3. Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.

4. När kakan har stelnat, skär upp den i stänger



 


mumma

Sen va de tunnbröd oxå enkelt dock tog de lång tid att steka alla då jag återigen gjorde dubbel sats mest för att de är så gott!! och alla ingredienser hade ja redan hemma så de är inte mycket man behöver.

5 dl vetemjöl
2 tsk salt
2 dl mjölk eller solhavre
2 msk olivolja

Arbeta ihop vetemjöl, salt och Solhavre (eller mjölk för
den som vill) till en smidig deg. Tillsätt ev olivolja för smidigare
deg. Dela i 12 delar. Kavla ut varje del så tunt du kan. Grädda brödet
i en torr stekpanna på medelvärme i 3 1/2-4 minuter. Vänd efter 1-2
minuter. Servera med mjölkfritt margarin, rökt skinka och gurkskivor



sätt igång att julbaka nu alla glada!!

.

Kommentarer

Postat av: Harry

Publicerad 2008-12-15 20:27:43

Åhh vad gott det verkar och ser ut. Jag ska definitivt prova att göra sådana mummsiga saker. Frågan är bara NÄR???

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela